رئیس سازمان زندان‌ها: در ایران زندانی سیاسی نداریم
نوشته شده توسط : sasurse

آقای اسماعیلی گفت: براساس آیین‌نامه سازمان زندان‌ها، مرخصی افراد متهم به جرایم امنیتی ممنوع نیست اما اعطای مرخصی به این قبیل زندانیان موکول است به موافقت شخص دادستان

غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌های ایران گفت که در ایران زندانی سیاسی وجود ندارد و دادن مرخصی به "زندانیان امنیتی" فقط با موافقت دادستان امکان پذیر است و حتی قاضی زندان هم چنین اجازه‌ای ندارد.

آقای اسماعیلی در گفت و گویی با خبرگزاری مهر، که روز شنبه ۳ تیر، ۲۳ ژوئن منتشر شد گفت : "ما اصلا زندانی سیاسی نداریم. حالا اگر یک زندانی خودش را سیاسی بداند، حرف دیگری است ولی ما زندانی امنیتی داریم."

به گفته آقای اسماعیلی براساس آیین‌نامه سازمان زندان‌ها، مرخصی افراد متهم به جرایم امنیتی ممنوع نیست اما "اعطای مرخصی به این قبیل زندانیان موکول است به موافقت شخص دادستان و حتی قاضی زندان هم نمی‌تواند مرخصی دهد."

در سال‌های اخیر فعالان حقوق بشر و چندین بار در اعتراض به آنچه که نقض حقوق شهروندی زندانیان سیاسی و نقض حقوق اولیه خانواده این زندانیان خوانده‌اند، اعتراض کرده اند، اما به درخواست‌های این خانواده‌ها توجهی نشده است.

پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ نیز جمعی از زندانیان سیاسی، در ، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار رسیدگی این نهاد به مصوبه مجلس ششم در تعریف جرم سیاسی شدند.

این افراد با انتقاد از اینکه منتقدان و مخالفان سیاسی در ایران با اتهاماتی چون "اقدام علیه امنیت ملی" محاکمه و احکام سنگینی گرفته‌اند، "فقدان یک قانون مصوب در تعریف جرم سیاسی و چگونگی رسیدگی به جرایم سیاسی" و اجرای اصل ۱۶۸ قانون اساسی را که به موضوع جرایم سیاسی می‌پردازد، را مورد انتقاد قرار دادند.

در گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران و همچنین سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر بارها درباره وضعیت زندانیان سیاسی در ایران ابراز نگرانی شده‌ است.

سرانه هر زندانی 'روزانه ۵ هزار تومان'

آقای اسماعیلی با اشاره به اینکه سرانه هر زندانی در ایران همچنان روزانه ۵ هزار تومان است و گفت که بودجه سازمان زندان‌ها ۵۰۰ میلیارد تومان است که برای سال ۱۳۹۱ خورشیدی، مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده است اما هنوز بودجه سال جدید ابلاغ نشده است.

رئیس سازمان زندان‌های ایران همچنین تاکید کرد که طرح انتقال هفت زندان بزرگ ایران به خارج شهرها نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه است و قرار است این بودجه از محل واگذاری سهام شرکت‌های قابل واگذاری تامین شود."

به گفته آقای اسماعیلی قرار است ۴ بازداشتگاه موقت در تهران ساخته شود ولی هزینه ساخت این بازداشتگاه‌ها هنوز تامین نشده است.

پیش از این احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران در گزارشی که به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه داد، شرایط زندان‌ها و بازداشتگاه‌های ایران را پایین تر از "حداقل استانداردهای اعلام شده از سوی سازمان ملل" توصیف کرده بود.

در گزارش آقای شهید در انتقاد از شرایط زندان‌های ایران به "ازدحام بیش از حد زندانیان، نبود آب کافی، عدم رعایت کافی اصول جداسازی زندانیان، تاسیسات غیر بهداشتی و فوق العاده بی‌کیفیت، شرایط خطرناک تهویه، دسترسی ناکافی به خدمات پزشکی، ارائه غذای کم و ارتکاب خشونت" اشاره شده است.





:: برچسب‌ها: پاییز , آب , نیویورک ,
:: بازدید از این مطلب : 359
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: